2020. május 18., hétfő

Interjú a Fairy Lights megalkotójával


https://fairylights.hu/Az elmúlt években Magyarországot is meghódították a könyves szójaviaszgyertyák. Változatos színekben és finomabbnál-finomabb illatokban idézik meg kedvenc fandomjainkat vagy karaktereinket. Hatalmas rajongójukként az a megtiszteltetés ért, hogy májusban én lehetek a Fairy Lights egyik repje. Ennek apropóján beszélgettem Fannival, a cég (és a csodásabbnál-csodásabb gyertyák) megálmodójával.


Interjú


Gyönyörűek a gyertyáid. Mi vezetett el odáig, hogy eldöntsd, ezzel szeretnél foglalkozni?

Köszönöm! Több dolog is közrejátszott ebben, kezdve azzal, hogy mindig is szerettem alkotni, kreatívkodni, és persze olvasni. Talán az első esemény, ami hozzájárult a Fairy Lights létrejöttéhez,, az pár éve karácsonykor történt. Gondolom mindenkinek ismerős, amikor semmi ötlete sincs, mit ajándékozzon a szeretteinek. Én általában minden évben kitaláltam valami kézzel készített ajándékot, és akkor a gyertyákra esett a választásom. Semmit nem tudtam akkor a gyertyaöntésről, de azt már akkor is láttam, hogy Magyarországon elég szegényes a kínálat alapanyagok terén. Paraffinviaszt rendeltem, találomra pár illatot és színezéket hozzá, és nulla tudással nekiálltam elkészíteni őket. A végeredmény persze rettenetes lett. Hatalmas lyuk keletkezett a gyertyában, végül amennyire tudtam kijavítottam, de az óta se lettek meggyújtva ezek a gyertyák (talán jobb is így :D). Aztán eltelt 1-2 év, és egy ideje éreztem, hogy kellene nekem valami új hobbi, amiben kiélhetem a kreativitásom, mert sajnos elég gyakran éreztem úgy, hogy unatkozom, nincs semmi ami igazán lekötne. Segítségül hívtam hát legjobb barátomat, a Google-t. Valami olyasmit gépelhettem be, hogy “kreatív hobbik”.... Így visszanézve elég vicces, de akkor kétségbeesetten kerestem valamit, amivel elüthetném az időt. És persze az egyik weboldalon ott is volt a megoldás: gyertyaöntés. Erre egyből felcsillant a szemem, és mivel már Magyarországon is megjelentek a könyves gyertyák, egyből eldöntöttem, hogy én is szeretnék ilyesmit csinálni. Imádom a könyveket, sorozatokat, szeretek alkotni is, ez volt a tökéletes hobbi. Napokig nézelődtem honnan tudnék alapanyagokat rendelni, mennyibe kerülne ez az egész. Eldöntöttem, hogy szeretnék egy kis vállalkozást indítani, és hirtelen felindulásból körülbelül 2-3 hét alatt meg is valósult az egész. Nagyon meggondolatlan voltam, nem törődtem a lehetséges buktatókkal, de szerencsére mindenki támogatott. Rengeteg internetes oldalt olvastam a gyertyaöntésről, és még több Youtube videót néztem meg. Aztán megérkeztek az alapanyagok, és megkezdődött a tesztelés. A semmiből kezdtem neki az egésznek, rengeteget hibáztam. De szerencsére mára már magamba szívtam a lehető legtöbb tudást ezzel kapcsolatban.


Hogyan képzeljük el egy-egy új termék születését? Mennyit kísérletezgetsz, mire egy gyertya elnyeri végleges formáját? Előbb megszületik az ötlet, hogy melyik könyvhöz, karakterhez, helyszínhez szeretnéd készíteni, vagy az illat után társítasz hozzá nevet?

A legelső alkalommal megrendeltem pár olyan illatot, ami jól hangzott, tetszett. Nem igazán törődtem azzal, hogy mihez használom majd fel. Az illathoz kerestem valami tervet. Most már rutinosabb vagyok, és megtanultam, hogy nem szabad kapkodni, és meggondolatlanul berendelni mindenfélét, amit aztán sosem fogok felhasználni. Általában először kigondolom milyen fandomhoz szeretnék gyertyát készíteni, aztán jöhet a címke elkészítése. Van, hogy a könyvborítóról inspirálódok, vagy a karakter/helyszín egy-egy kiemelkedő vonását próbálom megragadni. De elég hosszú procedúra, mire a végleges terv megszületik. Volt olyan terv, ami már készen volt, kinyomtattam, felragasztottam, és azt mondtam, hogy tetszik. Aztán pár nappal később, kitaláltam valami sokkal jobbat, és az egész kezdődött újra. De amikor már a második verziót ragasztottam fel az üvegre, akkor éreztem, hogy ez az igazi. Aztán jöhet a gyertyakészítés. A szín legtöbb esetben adja magát a címke színéből fakadóan. De sajnos a gyertyaszínezés nem olyan egyszerű, ugyanis nincs egy színskála, ami megmondja, hogy mennyi viaszhoz mennyi színezék szükséges. Nekem kell kipróbálnom, hogy mennyivel növeljem, vagy csökkentsem a mennyiséget, hogy a megfelelő árnyalatot kapjam. Most már legtöbbször elsőre eltalálom az árnyalatot is, de ha nem, akkor kezdődhet elölről. Az illattal szerencsére nem kell sokat kísérletezni, ugyanannyi mennyiséget használok szinte minden illatból. De a tökéletesen passzoló illat megtalálása azért nem olyan egyszerű.


Mennyire befolyásol egy-egy fandom vagy karakter szeretete? Előtérbe helyezed a kedvenceidet, vagy inkább a vásárlóid kérését igyekszel teljesíteni?

Azt kell mondanom, hogy eléggé befolyásol, de nem teljesen. Elsőként persze a saját kedvenceimet valósítom meg, hiszen ezeket ismerem a legjobban. De azt is igyekszem figyelembe venni, hogy a többség milyen fandomokat szeret, ezért is készült el a második Cassandra Clare gyertya is, holott én magam nem szeretem az árnyvadászok világát. Illetve azért próbálok figyelni a többi könyves gyertyás vállalkozásra is, és igyekszem főként olyan gyertyákat megvalósítani, ami még nincs máshol (oké, vannak kihagyhatatlanok, mint az Éjszaka udvara). Sajnos mostanában elég kevés időm van olvasni, ezért az újdonságokkal már nem vagyok annyira képben, ezeket nehezebb elkészíteni, de szerencsére mindig akad valaki, aki lelkesen segít ötletelni ilyen esetben.


Egyedi, különleges grafikákkal dolgozol. Ezeket te magad rajzolod, vagy már meglévő alapokat használsz?

Nem, sajnos a digitális rajzolás terén nem vagyok elég képzett, de már egy ideje próbálok foglalkozni vele, és talán egyszer eljutok arra a szintre, hogy a gyertyákon is szerepelhessen saját grafika. Legtöbbször kész stock fotókból, vektorképekből dolgozom (ezek természetesen szerzői jogtól mentes képek, tehát szó sincs más munkájának eltulajdonításáról). Ezeket szerkesztem át, illetve össze, valamint Photoshop effektekkel, alakzatokkal is bővítem őket. A megfelelő kép megtalálása azért így is elég nagy feladat, gyakran több óra, vagy napok keresgélése, mire meglesz a tökéletes.


Melyik gyertya áll legközelebb a szívedhez, és miért?

Nehéz kérdés, bár az igaz, hogy vannak gyertyák, amelyekkel jobban, illetve amelyekkel kevésbé vagyok elégedett. Érdekes módon, azok sokkal közelebb állnak hozzám, amelyeknek a terve nem egy stock fotóból áll, hanem amelyet több kisebb elemből szerkesztettem össze, és több munka volt vele. Ott van például a Stranger Things gyertya, ami mindig is az egyik kedvencem lesz, mert az első tervek közül való, és az óta sem változtattam rajta (a többi korai tervvel ellentétben). Úgy érzem ez az egyik legjobban sikerült terv, imádom a címkét, hiszen első pillantásra látszik rajta, hogy melyik fandomhoz kapcsolódik. Az illata pedig a mai napig a legnagyobb kedvencem. De van olyan terv is, amelyik egyszerű, de mégis annyira imádom, hogy a saját könyvespolcomon is ott van. Ilyen most például a “The North Remembers” gyertya, aminek az illatát is imádom, és a külsejét is.


Végül, de nem utolsósorban, a csodás gyertyáitok mögött ott rejletek ti, a készítők. Mesélnétek magadról/magatokról és a közös munkáról néhány szót?

Valószínűleg ezidő alatt már sokan rájöttek, hogy főként egyedül dolgozom - ez szerintem egy ilyen magányos munka. Szeretek többes számban beszélni, mert annak ellenére, hogy a gyertyákat egyedül készítem, rengeteg segítséget kapok a családomtól, páromtól, minden tekintetben. Általában a csomagok feladásában segédkeznek, ötletelésben, stb. És persze elviselik a hatalmas rendetlenséget, amikor készülnek a gyertyák. :) Nincs még kialakított műhely, így nagyrészt mindenhol zajlik a gyertyakészítés, a csomagolásról nem is beszélve. De ami késik nem múlik, és jelenleg az egyik legnagyobb vágyam, hogy egy napon annyira ismertté váljunk, hogy egy egész gyár kelljen a rendelések teljesítéséhez. :D De ez egy 10-20 éves projekt, szóval egyelőre csak egy kis családi vállalkozásról van szó. Remélem valamennyire sikerült belátást engednem a háttérmunkálatokba, és jobban megismertétek a Fairy Lights célját és történetét. :)


Köszönöm az interjút!


A Fairy Lights elérhetőségei:
Honlap: https://fairylights.hu/
Instagram: https://www.instagram.com/fairylightscandles/
Kód, amivel 10% kedvezményt kaptok a vásárlásotok végösszegéből: DREAMWORLD10




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése