2015. december 12., szombat

E. L. James - Grey



E. L. James Ötven árnyalat trilógiájának mindhárom része a toplisták élén tündökölt több héten keresztül, így nem okozott meglepetést, hogy a Grey is azonnal a toplisták élére került. A Libri Kiadónak köszönhetően hazánkban is megjelent a napokban a Grey című könyv. Több ezer olvasó szeretné tudni, hogy Christian Grey pontosan mit gondolt, hogyan érzett, amikor találkozott Anastasia Steele kisasszonnyal, miként próbálta alakítani a történteket. A Blogturné Klub 8 bloggere december 2. és 16. között a Grey turné keretén belül élménybeszámolókkal, extrákkal és nyereményjátékkal népszerűsíti még tovább Christian történetét!


E. L. James: Grey

Kiadó: Libri Kiadó
ISBN: 9789633107027
Oldalszám:
Fordító: Babits Péter

Fülszöveg:
…mert minden történetnek két oldala van.
E. L. James újraírta az elmúlt idők legsikeresebb bestsellerét.
Eljött a várva várt pillanat, amikor a Szürke-rajongók végre a titokzatos és izgató Christian gondolatai közé férkőzhetnek. Christian Grey szavain, gondolatain és álmain keresztül végre megtudjuk a titkot, mit gondolt a férfi az Anastasiával folytatott szenvedélyes kapcsolatáról.
A férfi gyönyörű, okos és a hatalom megszállottja. Világa rendezett, szigorú szabályok szerint működik, de fájdalmasan üres, mindaddig, amíg Anastasia Steele be nem lép az életébe. Miért nem képes ellenállni Ana csendes szépségének? Miért nem tud elszakadni tőle? Mi űzi ebbe a vakmerő és szenvedélyes viszonyba, ami mindkettőjüket felőrli? Ana átlát az álcának használt ridegségen, amivel Christian gyermekkori traumáit és szeretetlenségét palástolja. Vajon képes a lány csillapítani a fájdalmat, vagy a férfi lelkét emésztő sötét vágyak és öngyűlölet végül elűzik mellőle azt, aki az utolsó reménysugár lehetne az életében?
„Christian rendkívül összetett személyiség – nyilatkozta James –, az olvasóimat mindig is izgatták a vágyai, a gondolatai, és persze múltjának sötét árnyai is. Nagy öröm volt számomra ismét visszatérni Ana és Christian világába, és újraélni a történetet.”

Saját véleményem:
Annak idején, amikor kitört a Szürke-láz, csak kapkodtam a fejem, egyáltalán nem voltam képben. Majd miután utánajártam, hogy egészen pontosan miről is van szó, úgy döntöttem, mind a kettőnk érdekében jobb, ha nem ismerkedünk össze. Persze nem éltem és élek földbe dugott fejjel, úgyhogy rengeteg dolgot hallottam róla/belőle, észleltem a körülötte kialakult óriási hype-ot, fújolást. Mégis... megmaradtam a magam semlegességében.
Mígnem jött a film, az újabb hisztéria, Jamie (akibe akkoriban halálosan bele voltam zúgva az OUAT miatt), képek, zenék, előzetesek, stb. Sokáig még így is tartottam magam, mondván, ez az egész történet nagyon nem az én világom. De közben azért mégiscsak piszkálta a fantáziámat, szóval  egy nagy sóhajjal, "lesz, ami lesz" alapon adtam egy esélyt a filmnek. Nem lett kedvenc, de nem is utáltam. Mi több, voltak a történetnek olyan részletei, amik nagyon ígéretesnek tűntek, rengeteg potenciállal. Mégsem nyúltam a regény után, valami visszatartott. Egészen addig, míg be nem jelentették a Grey megjelenését. Ott, akkor jött el egy olyan fordulópont, amikor úgy döntöttem, legyen, belevágok.
Nem, nem Mr. Grey külseje, dominanciája, kisugárzása babonázott meg, sőt még csak nem is a szerelmi szál, hanem a pszichológiai vonal. Az, hogy Christian miért lett olyan, amilyen. Erre szerettem volna választ kapni.

Vegyes érzésekkel vágtam bele az olvasásba, féltem a köztudott dolgoktól (az írónő gyengébbnek titulált stílusától, a wtf dolgoktól, fordítástól, stb.), mégis bizakodtam (új fordító, minőségi - botrányoktól mentes - kiadó, erősebb karakterű szemszög). Meglepő módon, az első 50-70 oldal egyből elkapott. Nem mondom, hogy nem húzogattam a szemöldökömet,  vagy hogy minden maradéktalanul tetszett, mert nem, ám a stílusa tagadhatatlanul sodort magával.
Korábban egyetlen részt sem olvastam, ergo fogalmam sincs, az alaptrilógia milyen, de az biztos, hogy ez tökéletesen megállja a helyét. A nyelvezete jó, gördülékeny, olvasmányos. És igen, a fordítás is teljesen rendben van. Szóval ilyen téren én abszolút megvoltam elégedve vele.

Magát a történetet pedig valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, hisz aki szerette a trilógiát, az tudja, mivel áll szemben (fiatal, milliomos üzletember felfigyel a szürke, sete-suta kisegérre, aki nem omlik - annyira - a lábai elé, majd kapcsolatba bonyolódnak, ami tulajdonképpen egy szerződés, ehhez jön a BDSM fűszer). Ám ha akadna még olyan fehér holló, mint jómagam, akkor - a rövid összefoglaló mellett - elárulom, nyugodtan kezdhetitek ezzel, tökéletes érthető, élvezhető így is. Nyilván az Ana szemszöggel sokkal több extra érdekességet lehet benne felfedezni, de nem alapfeltétel.

Christian és Ana kapcsolatába meg úgyszintén nem mennék bele mélyebben. Eleve úgy vágtam bele, hogy több ponton sem értek vele egyet, és azonosulni sem tudok vele, mégsem ítélem el. Egyrészt ez az alap, az esszencia, másrészt egy fikcióról van szó, harmadrészt pedig a Grey már nem árul zsákbamacskát.

Ezen a ponton felmerülhet bennetek a kérdés, akkor mégis mi a fészkes fenéért olvastam el?! Mint korábban említettem, a pszichológiai vonal miatt. Félre értés ne essék, tisztában voltam vele, hogy nem egy lélektani regénnyel lesz dolgom, de a karakterek, és azok egymásra gyakorolt hatása bőven megért egy misét.

Érdekes és izgalmas volt Mr. Grey fejébe látni, és az ő szemén keresztül szemlélni a dolgokat. Noha nem lépett be az álompasijaim kategóriájába, azért kellően megmozgatta az érzelmeimet. Utáltam, sajnáltam, szántam, dühített, megmosolyogtatott, elborzasztott.
Hihetetlenül karizmatikus figura.
Épp ezért gondolom azt, hogy itt nem a történet és a körítés a lényeg, hanem az emberek. Akik bármelyikünkhöz hasonlóan nem csupán a fekete vagy fehér sávban-, hanem több árnyalatban mozognak (bocsi, de annyira el akartam sütni ezt).
A legjobb példa erre maga Christian, akinél remekül megfigyelhető az ingadozás. Ahogy a kezdeti arrogáns, rideg, érzelemmentes, domináns pasi el-elbizonytalanodik, s mindvégig küzd a benne felbukkanó új érzelmek ellen. S teszi mindezt baromi hitelesen a "betegsége" fényében. Bevallom, ha az írónő az erotikus vonal helyett Christian lelkifolyamataira helyezi a hangsúlyt, akkor lehet, hogy most a lábai előtt hevernék. A Greyjel történtek, és azok későbbi kihatásai alapján rengeteg kiaknázatlan lehetőséget láttam a dologban.
Végül, de nem utolsó sorban pluszpont E. L. Jamesnek azért, hogy sikerült elkapnia Christian hangját, és egy ennyire pasis szemszöget teremtenie.

Sokat merengtem, mit írhatnék Anáról, de az a helyzet, hogy nem igazán tudok mit. Mint egyén, nem emelkedett ki a sorok közül, halott maradt (valószínűleg itt előnyt élvez az ő szemszögének ismerete). Ám a lénye, és a férfira gyakorolt hatása már más tészta. Kettejük párosa egész biztosan nem hagyja hidegen az olvasót.

Összességében tehát nem bántam meg, hogy adtam nekik egy esélyt (a hálószobai dolgokat leszámítva sokszor csaltak mosolyt az arcomra (szerződés, barkácsboltos vásárlás), vagy ejtettek bámulatba (könyv, helikopterezés, egyszóval Christian romantikusabb pillanatai)).
Úgy vélem, a trilógia rajongói számára a Grey igazi csemege, remek stílusban megírva. Elsősorban nekik ajánlom, illetve azoknak, akik kedvelik az erotikus, BDSM műfajt.


Pontszám: 5/3
Kedvenc szereplő:-
Kedvenc jelenet: barkácsbolt, helikopterezés, szerződés megtárgyalása
Negatívum: a BDSM nem az én műfajom
Borító: 5/4




Filmes betétdalok









Nyereményjáték


A szürke ötven árnyalatának és ezáltal a Grey-nek is vannak meghatározó jelenetei, tárgyak, sőt helyszínek, amelyekről a történet jut eszébe egy igazi rajongónak. Ezúttal igaz-hamis játékra hívunk titeket. A bloggerek a bejegyzések végén megosztanak egy-egy képet, amelyről el kell döntenek, hogy hozzá tartozik-e a történethez, vagy sem. A rafflecopter doboz megfelelő helyére kell beírnotok az IGAZ, vagy HAMIS szavakat. A Libri kiadónak köszönhetően pedig kisorsolunk a helyes megfejtést beküldők között 3 példányt a Grey című könyvből.
Figyelem! A kiadó kizárólag magyarországi címre postáz! A nyertesnek pedig 72 óra áll rendelkezésére a megküldött e-mailre válaszolni, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk.






Nézzetek be a többi állomásra is

12/12 Dreamworld

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése