2019. február 6., szerda

Iklódi Dóra - Cukormentes örömök



A BOOOK Kiadó jóvoltából megjelent Iklódi Dóra - a Wander. Food. Wonder bloggere - első receptkönyve, Cukormentes örömök címmel. Ennek örömére a Blogturné Klub négy tagja fakanalat ragadott, hogy kipróbálja az inzulinrezisztensek, cukorbetegek és egészséges életmódot folytatók számára összeállított gyűjteményt.
Tartsatok velünk és kényeztessétek magatokat egészséges ételekkel!


Iklódi Dóra: Cukormentes örömök

Kiadó: BOOOK Kiadó
ISBN: 9786155417436
Oldalszám: 186 oldal

Fülszöveg:
Amikor valaki megtudja, hogy cukorbetegségben vagy inzulinrezisztenciában szenved, az első gondolatok egyike az, hogy mennyi lemondással jár majd az életmódváltás. A szerző megmutatja, hogy a cukor és egyéb finomított élelmiszerek elhagyása a táplálkozásból nem egyenlő az önsanyargató diétával!
Iklódi Dóra – a Wander. Food. Wonder bloggere, aki maga is IR-es – hetven, többségében hagyományos fogás receptjét gondolta újra a cukormentesség és az egészségtudatosság jegyében. Reggelik, tízóraik és uzsonnák, péksütemények, saláták, főételek és desszertek: egyszerűen és gyorsan összeállítható finomságok könnyen beszerezhető, szezonális alapanyagokból, hogy a rohanó hétköznapokon is saját készítésű, ízletes és egészséges ételekkel kényeztethessük magunkat és családunkat.
A kötetet cöliákiában, laktózintoleranciában vagy tejfehérje érzékenységben szenvedők is haszonnal forgathatják. Emellett ajánljuk a 160 gramm szénhidrát diétát követők részére is.

Saját véleményem:
Másfél évvel ezelőtt, amikor egyik napról a másikra kiderült, hogy édesanyám cukorbeteg és el kell hagynia a fehér lisztes, cukros ételeket, ott álltunk ledöbbenve, tapasztalatlanul, kétségbeesésben fuldokolva. Szegénynek nem csak a vele maradó betegség tényét kellett feldolgoznia, hanem azt is, hogy bizonyos ételekről örökre le kell mondania. Fogalmunk sem volt, mit és hogyan, milyen alapanyagokból kéne sütnünk-főznünk, hogy az minden szempontból belesimuljon a 160 grammos diétájába. Hosszú, sikertelen próbálkozásokkal teli hónapok kellettek ahhoz, hogy kitapasztaljuk mik a határok, felfedezzük a lehetőségeinket, és kísérletezzünk. Mostanra már bátrabban alakítjuk át a régi receptjeinket úgy, hogy azok számára is fogyaszthatóak legyenek, de még most is vannak homályzónák.

És itt jön képbe a Cukormentes örömök.
Régóta szerettem volna beszerezni egy receptkönyvet, ami jó cukorbetegeknek, beleépíthető a 160 grammos diétába, ráadásul átlagemberek pénztárcájából süt-főz, mellőzve az egzotikus, méregdrága alapanyagokat. A betegségek nincsenek tekintettel arra, milyen vastag az ember pénztárcája, viszont manapság egyáltalán nem olcsó mulatság, ha valaki egészségesen akar étkezni. Egy kiló liszt, vagy 25-30 dkg édesítőszer valahol ezer forint környékén kezdődik.
Épp ezért örültem annyira, amikor átlapozva Iklódi Dóra receptkönyvét, abszolút átlagos, megfizethető alapanyagokra bukkantam, amikből ráadásként nem is sokat használt fel egy-egy étel elkészítéséhez, úgyhogy ezért abszolút pluszpont jár. (A drágább alapanyagok pedig, kis leleményességgel simán helyettesíthetőek mással.)

A Cukormentes örömök hetven receptet tartalmaz, reggelitől a vacsoráig, hét kategóriára osztva az ételeket: reggelik, péksütemények, kisétkezések, saláták, levesek, főételek, desszertek. A választék tehát elég széleskörű, ráadásul az sem elhanyagolható szempont, hogy mindegyik receptnél feltünteti, mennyi energiát, szénhidrátot, fehérjét és zsiradékot tartalmaz az adott étel (hol az egész mennyiség, hol darabonként). Számomra ez újabb pozitívumként könyvelődik el, hisz megspórolja a számolást, ami elengedhetetlen része az egészséges életmód ezen formáinak. Mondjuk itt-ott nem bántam volna, ha konkretizálja a dolgot, mert azért egy kuglóf szeletet elég sokféleképpen el lehet képzelni... Amivel viszont már nagyobb gondom volt, az-az egyes ételekben fellelhető szénhidrátok mennyisége. A 160 grammos diétát követőknek (akiknek részben a fülszöveg is ajánlja a könyvet) viszonylag elég jól be van osztva, mennyi CH-t vihetnek be az egyes étkezésekkor, így egy darab keksz 25-ös CH-val, vagy egy szelet kuglóf 31 CH-val, sok.

Maga a kötet kivitelezése szép, masszív, a benne lévő fotók gyönyörűek (igaz, csalókák). Elöl található egy tartalomjegyzék a kategóriákba osztott receptekből, némi bevezető, miről is szól a könyv, illetve ez az egész egészséges életmód, hátul pedig ugyancsak helyet kapott egy tartalomjegyzék-útmutató, ám itt alapanyagok szerint keresgélhetünk, attól függően, mit szeretnénk mindenképp felhasználni.
Ahogy lentebb látni fogjátok, én ezidáig négy receptet készítettem el, előnyben részesítve a péksütemények és kisétkezések kategóriákat, de még akad néhány, amit mindenképp ki szeretnék próbálni. Egyetlen szívfájdalmam, hogy a nasik hűen tükrözik azt a sztereotípiát, miszerint az ilyen betegséggel élőknek már csak a fűrészpor jut. Átlapozva a kötetet, nem találtam egyetlen krémes, öntetes finomságot se, és ezt őszintén sajnálom. Az viszont mindenképp jó, hogy a könyv egyszerűen, gyorsan elkészíthető recepteket tartalmaz, olyanokat, amiket bárki el tud készíteni anélkül, hogy szakács- vagy cukrász mesterdiplomája lenne.

Mindent összevetve, ugyan nem vagyok maradéktalanul elégedett a Cukormentes örömökkel, de hasznos segítségnek tartom. Megfizethető alapanyagokkal és könnyen elkészíthető receptekkel dolgozik. Mind kezdőknek, mind azoknak, akik szeretnének kipróbálni valami mást a megszokott, standard ételeken kívül, jó választás lehet.


Pontszám: 5/3,75
Kedvenc recept:kakaós csiga
Negatívum: az uborkasaláta "recept"
Borító: 5/4
Sorozat: -




Kipróbált receptek


1) Márványkuglóf

Életem első kuglófja, olyannyira, hogy korábban nem is nagyon ettünk még kuglófot. Meg is lepett, mennyire könnyű elkészíteni, ráadásul keleszteni sem kell, és alapanyagok tekintetében is abszolút a minimalizmus jellemzi. Mindösszesen annyit változtattam rajta, hogy nem a vajjal habosítottam fel az egész tojásokat, hanem külön felvertem a fehérjét (utólag látva, csináltam magamnak egy plusz, ámbár totálisan felesleges kört), édesítőként  pedig glukonont használtam (tudom, a glukonon nem jó választás).
Az eredmény egy gyönyörűen felnőtt, szép kuglóf lett, ami színeiben ugyan egyáltalán nem hasonlít a képen látható aranysárgához, de annyi baj legyen... Viszont mindenképp kell hozzá valami krém, öntet, nutella, gyümölcs vagy lekvár, mert önmagában kicsit tikkasztó.



2) Expressz teljes kiörlésű kenyér

Másodikként a kenyérre esett a választásom. Félve, de bizakodva álltam neki, figyelembe véve, hogy legutóbbi kenyérsütési próbálkozásom a kukában landolt... Ugyanakkor azt kell mondanom, nem csalódtam. Hihetetlenül egyszerű, hat alapvető alapanyagból készült finomság. Oké, a kókuszolajat olívára cseréltem, de hát formát kikenni az is tökéletes volt. Amit a mostani fejemmel változtatnék (és azt hiszem, Dóra a blogján írja is), az az élesztő. Instant helyett frissel fogok próbálkozni a jövőben, mert így elég sűrű lett a kenyér belseje.



3) Narancsos-csokis zabpelyhes keksz

Az előzőekhez hasonlóan ez is könnyen elkészíthető, kevés hozzávalós történet, amiben az olvasztott kókuszolajat olvasztott margarinra, az eritritet pedig glukononra cseréltem. A végeredmény nyomokban sem hasonlított a könyvben látottakhoz, ízben a narancs nem pikánssá, hanem észbontóan savanyúvá tette (pedig nagyon figyeltem, hogy csak a héj kerüljön bele, az alatta található fehér rész ne), és tipikus keksz állag helyett puha lett, de két-három keksz után stockholm szindrómás kapcsolatot alakítottam ki vele. Miután elfogyott, rögvest sütöttem egy újabb adagot, immár narancshéj nélkül, cukorral... na, úgy ne próbáljátok ki (=kemény, morzsa, a cukor égett ízű, stb.). Mindennek dacára tutira el fogom még készíteni az eredeti felállás szerint, mert laktató uzsi vagy tízórai címén. És mert megkedveltem.



4) Pihepuha kakaós csiga

Végül, de nem utolsósorban ovis barátnőm - és nagyjából mindenki - kedvencét, a kakaós csigát készítettem el. Mind a tészta, mind a töltelék hihetetlenül egyszerű, minimalista hozzávalós (az eritritet glukononra, a kókuszolajat pedig margarinra cseréltem). Egyetlen  bonyodalmat a pihentetés okozta. Én, mint kezdő, azt hittem, ha kell bele élesztő és még meleg helyen pihentetjük is, majd szépen megkel... Aha, hát harminc perc elteltével nagyjából ugyanúgy festett a dolog. Visszafektettem pihenni, amíg körbenéztem neten, hogy mi lehet a baj. Végül Iklódi Dóránál a fahéjas változatot találtam meg (ugyanez), ami 30 helyett 15 perc pihentetést írt, és kiemelte, hogy kelesztés nélküli, csupán pihentetős.
Innentől mondhatni, sínen voltam. Kinyújtottam, megkentem az egészet... pontosabban csak kentem volna, mert nem lett elég a töltelék. Gyorsan reprodukáltam egy újabb adagot, amibe készlethiányos, por állagú édesítő helyett folyékonyat nyomtam, és a némileg hígabb (értsd=folyós) csokimmal megkentem.
A gyönyörű kis csigáimat beraktam sülni, majd amikor megláttam, hogy a folyékony krém kifolyt, mi több, kicsapódott belőle az olaj, pánikolva átpakoltam másik tepsibe...
Szerencsére a végeredmény bőszen kárpótolt a bénázásom miatt. Mázlinkra nem 12, hanem 17 db csiga lett, ami ennek hála megélt úgy 20 percet, mielőtt a család elpusztította volna... (Megjegyzem, tegnap újra elkészítettem, a tésztám is felnőtt, a krémem is elég lett, de szárazabb, keményebb lett így, hogy a folyós krémem nem puhította meg.)





Nyereményjáték


Mostani játékunk során édesítőszereket keresünk. Minden állomáson olvashattok egy leírást, mely alapján ki kell találnotok, milyen édesítőre gondoltunk, majd a helyes választ beírni a rafflecopter doboz megfelelő sorába. Ha mind a négyet eltaláljátok (vagy legalább megpróbáljátok), esélyetek nyílik megnyerni a Cukormentes örömök egy példányát.Figyelem, a kiadó csak magyarországi címre postáz; a nyertesnek 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, ellenkező esetben automatikusan újat sorsolunk!


Természetes cukoralkohol. Édesítőereje 60-80%-a a közönséges cukorénak. Íze hűs és édes. 160°C-ig nem veszíti el édes ízét, és nincs utóíze.




Nézzetek be a többi állomásra is

02/06 Dreamworld
02/08 Hagyjatok! Olvasok!
02/10 Spirit Bliss Sárga könyves út
02/12 A Szofisztikált Macska

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése