2015. október 19., hétfő

Kate Welshman - Legyen, ahogy akarod!



A történet főhőse, Ally Motbey kemény döntések elé kerül, amik megváltoztathatják az egész életét! Viszont! Itt a lehetőség, hogy az olvasó döntsön Ally helyett, hiszen a történet feleletválasztós.

A Blogturné Klub három tagja élte végig Allyvel az utat, és döntött, ahogy éppen kívánta. Kövesd velünk a turnét és nyerd meg az egyik nyereménykönyvet.


Kate Welshman: Legyen, ahogy akarod! Béke vagy vége

Kiadó: manó Könyvek
ISBN: 9789634031109
Oldalszám: 288. oldal
Fordító:Kalapos Éva

Fülszöveg:
Ally Motbey már régóta hagyja, hogy rámenős BFF-je, Cat hozza a döntéseket a barátságukban. Most, a gimiben sincs ez másként, ám egyszer csak Ally meghívást kap az egyik tanárától egy izgalmas latinkurzusra, márpedig Allynek nagyon bejön a latin, legalább annyira, mint az okos és jóképű James. De képes-e lépést tartani az idősebb társakkal, vagy totálisan leégeti magát James előtt? És mit szól majd Cat, ha rájön, hogy a barátnője ezúttal a saját feje után megy? Az iskola meghallgatást hirdet a sulimusical szerepeire, és az ambiciózus Cat magától értetődőnek veszi, hogy Ally is vele tart. Pedig hősnőnknek így nem csupán saját botfülűségével kellene megküzdenie, hiszen a musicalben részt vesz Tony is, a fiú, aki tavaly irtó kínos helyzetbe hozta, és akinek még mindig nem bocsátott meg. Vajon képes lesz Ally elkapni a ritmust?
Ebben a fantasztikus, feleletválasztós történetben TE hozol döntéseket Ally helyett, így válik ez igazán a TE sztoriddá! Kövesd a szíved egész végig, de ha mégis meggondolod magad, csak ugorj vissza, és ismerd meg az összes végkifejletet!

Saját véleményem:
Nem olyan régen fedeztem fel az interaktív, feleletválasztós könyvek világát, ám ezidáig csak egyetlen ilyennel volt dolgom - ami bevallom, nem aratott nálam osztatlan sikert (és egészen más műfajú is volt). A kudarc azonban nem a felépítésén múlott, minthogy maga az ötlet rettentően tetszik/tetszett. Emiatt nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy a Manó Könyvek gondozásában érkezik egy YA változat.
Biztos mindenkinek megfordult már legalább egyszer a fejében az a gondolat, ő miként alakítaná az eseményeket, ha a szerző helyében lenne. Nos, az ilyen típusú könyveknél bátran ki lehet próbálni, szabad az út a kísérletezgetésre. És ha nem tetszik a végeredmény? Meggondoltad magad? Semmi gond, oda és annyiszor ugrasz vissza, ahova és ahányszor csak szeretnél. Megvalósíthatod saját, egyedi sztoridat - bizonyos korlátokon belül.

A Legyen, ahogy akarod egy igazán aranyos, fiatalos változata az interaktív műfajnak, melynek célközönsége a 10-16 év közötti korosztály. Bár azt azért hozzáteszem, én a magam 24 évével is szerettem, szórakoztatott, kikapcsolt, és felidézte a gimis korszak nagy dilemmáit, melyek kivétel nélkül minden tini életében felbukkannak. Gondolok itt a baráti kapcsolatokra, az ember saját érdekeire, és természetesen a pasizásra/csajozásra.
Nagyon tetszett, hogy az írónő - válasszuk bármely útelágazást - egytől-egyig olyan problémákat sodort Ally útjába, amikkel bármelyik olvasó azonosulni tud. Mind hétköznapi téma, amivel  előbb vagy utóbb, de úgyis szembesül az ember. Itt pedig lehetősége nyílik arra, hogy megnézze, milyen lehetőségei és következményei vannak a döntéseinek. Merthogy igen, a könyv legfőbb üzenete az, hogy a döntéseidnek ára van. Mindegy mit választasz, annak következményei lesznek. Jók és/vagy rosszak.

Én a magam részéről úgy voltam vele, elindulok egy úton, rábökök az egyik lehetőségre, aztán majd maximum visszaugrok. Aha... A cselekmény alakulásával tulajdonképpen belebújtam Ally bőrébe, és nem egyszer hosszasan dilemmáztam, vajon a valóságban mit csinálnék? És hogy valóban azt az utat akarom-e követni, amit egyébként tennék, vagy inkább legyek merész, próbáljam ki azt, amire a valóságban nem biztos, hogy lenne bátorságom?  Bizonyos szempontból tehát önismereti tréningnek is kiváló.

Maga a történet egy általánosságban vett regényhez képest elenyésző. Ebben a formában és terjedelemben nincs arra mód, hogy a szerző karakterizáljon, világot és kapcsolatokat építsen ki. De nem is nagyon kell, hisz ennél a műfajnál nem ez a lényeg, hanem a szórakozás és a tapasztalás. Úgy képzeljétek, mint egy novelláskötetet, melyben a novellák valamilyen szinten kapcsolódnak is meg nem is. És csak mellékes tippként mondom, ha minél átfogóbb képet szeretnétek kapni a szereplőkről, akkor ugráljátok végig az összes lehetőséget.

Az alaptörténet szerint a latinzseni, 15 éves Ally szinte hozzánőtt legjobb barátnőjéhez, a jómódú családból származó, színész- és énekpalánta Cathez. Sülve-főve együtt vannak, mindent együtt csinálnak, és jóformán nincsenek is más barátaik - amin Ally olykor bizony elmereng, s meg-megfordul a fejében, hogy barátnője szinte megfojtja, nem hagy számára teret, titkokat.
Cat minden álma, hogy övé lehessen a sulimusical főszerepe, és amikor az iskola nyílt castingot hirdet, megígérteti Ally-vel, hogy elkíséri a válógatóra, ahol legnagyobb riválisa, és plátói szerelme is részt vesz. Ally, noha nincs hangja, és nem is szeretne szerepelni, baráti összetartásból beleegyezik, csakhogy néhány órával később latintanárnője egy kihagyhatatlan lehetőséget ajánl neki ugyanaznapra, amikor a meghallgatás van. Ally és az olvasó itt ér el az első, és egyben legnagyobb elágazsához: musical vagy latin kurzus. Barátság vagy a saját álmaim?
Én először a musicalt választottam, gondosan megfontolva minden lépésemet, és azt kell mondanom, nagyon meg voltam elégedve a saját magam kreált úttal. Ennek ellenére a musical vonalon kipróbáltam minden lehetőséget, aminek az volt a legnagyobb előnye, hogy jóval átfogóbb képet kaptam a lányokról és kapcsolatukról, mint egyébként. Ráadásul érdekes volt látni, egy-egy döntés mit eredményezhet.

Másodjára jött a latin kurzus, amihez egy kis történet is tartozik:
Mielőtt belevágtam volna ebbe az egészbe, molyon és a blog facebook oldalán egy kis játékot hirdettem. Arra kértelek Titeket, látatlanban szavazzátok meg, milyen utakon haladjak, ennek eredménye lett a kurzus.
Itt csak és kizárólag azt az ösvényt jártam be, amerre Ti terelgettetek, és meg kell mondanom, bizony ez homlokegyenest nekiment az én választásaimnak, de pont ez volt benne a jó. Amikor kiírtam, senki nem tudhatta, a választásokat milyen cselekmények előzik meg, csupán érzelmi alapon, két lehetőség közül a szimpatikusabbat választotta a köz. Ami egyes esetekben a szokatlan, kevésbé lerágott csont téma felé hajlott, máskor meg, amikor a barátság vs lehetséges pasijelölt opció feljött, akkor naná, hogy a szavazók 90%-a a fiú felé húzott. Számomra tehát igazán tanulságos játék volt, és köszönöm mindenkinek, aki hozzájárult!

Mindent egybevetve szerettem ezt a könyvet, kíváncsian várom az írónő többi hasonló kötetét is, én tuti vevő vagyok rájuk. Ajánlani pedig elsősorban a fiatalabb korosztálynak ajánlanám, már csak azért is, mert én anno iszonyat hálás lettem volna, ha megnézhettem volna, milyen kimenetelei lehetnek egy-egy döntésemnek. És a Legyen, ahogy akarod csupa olyan döntéshelyzet elé állít, ami a 10-16 éves korosztályra a legjellemzőbb.


Pontszám: 5/4
Kedvenc szereplő: Ally, Tony
Kedvenc jelenet: Tony magánórája
Negatívum: Cat önzősége (bár ez nem konkrét jelenet)
Borító: 5/4




Nyereményjáték


A történet egy pontján Allynek latint kell fordítania. Úgy döntöttünk, hogy most legyen ez a Ti feladatok is, de ne feledjétek, a Google jó barát ;) 
Az alább lévő latin idézetek magyar verzióját tegyétek be a Rafflecopter doboz megfelelő sorába.


Idézet:
Errare humanum est. 




Nézzetek be a  többi állomásra is:

10/19 Dreamworld

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése