2020. december 19., szombat

Varró Dániel - Diótörő

Diótörő történetét szinte mindenki ismeri, legyen szó mesekönyvekről, balett-előadásokról vagy különböző filmadaptációkról. A Jelenkor Kiadónak köszönhetően most egy igazán különleges kiadást olvashatunk, melyben E. T. A. Hoffmann klasszikus történetét Varró Dániel szedte rímekbe, és amelyet Szegedi Katalin szépséges illusztrációi díszítenek. Tartsatok öt bloggerünkkel a garantáltan ünnepi hangulatú blogturnéra, és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott példányt!
 
 
Varró Dániel: Diótörő
 
Kiadó: Jelenkor
ISBN: 9789635180615
Oldalszám: 46 oldal
Illusztrálta: Szegedi Katalin

Fülszöveg:
Van benne királynő, király is, egy királylány meg egy rivális egércsalád, /  ami mindent mohón befaldos, s egy egérboszorkány, ki sajnos elég csalárd. / Mi az a nagy veszély, mi leskel? S ki az a délceg óramester, ki színre lép? / Ha nem rosszalkodtok direkte, elmondom én itt most tinektek e kis mesét. A klasszikus karácsonyi történetet Varró Dániel átiratában, Szegedi Katalin illusztrációival vehetik kezükbe az olvasók.

Saját véleményem:
Vallomással tartozom: egészen az idei évig nem ismertem a Diótörő történetét. Hallani persze hallottam róla ezt-azt, illetve évek óta nagy vágyam is volt beszerezni egy ilyen karácsonyfadíszt, de Hoffmann teljes műve messzire elkerült. Ha őszinte akarok lenni, ez egészen addig nem is bosszantott, míg néhány hónappal ezelőtt bele nem futottam a Keira Knightley-féle filmváltozatba, ami teljesen elvarázsolt, és arra sarkallt, hogy mélyebben beleássam magam a témába. 
Nagyon megörültem hát, amikor kiderült, hogy a kiadónál érkezik egy, az eredeti történeten alapuló, ám új formába öntött versmese változat.

""Herceg, nem vagy te csúnya" mondta, "sem átlagos""

Varró Dániel neve ismeretlenül csengett számomra, így mondhatni tiszta lappal vághattam bele ebbe a negyvenhat oldalnyi bűbájos mesébe, amit Szegedi Katalin csodálatos illusztráció keltettek életre. És emiatt elmondhatatlanul hálás vagyok, mert imádtam! Végre megismerhettem Marika és a Diótörő közös kalandjait, s közben jókat mosolyoghattam az aranyos rímeken, fiatalos szófordulatokon. Mert, ha valamit el lehet mondani erről a kötetről, az az, hogy nagyon lendületes és mai. A szerző olyan szavakat és kifejezéseket használ, amiket bármelyik gyerek képes befogadni, megérteni, és ebben a leegyszerűsített változatban sokkal közelebb is tud kerülni hozzájuk. Persze ebben sokat segít a verses forma dallamossága, valamint a sorok között megbúvó humor, mely némiképp árnyalja a cselekmény vérmesebb részeit. Mert azért ebben a történetben egerek átkozódnak, csatáznak, és halnak meg.

Mindent egybevetve örülök, hogy elsőként Varró Dániel feldolgozásában ismerhettem meg a Diótörő valódi történetét, mely egyszerre volt érdekfeszítő, mókás, szürreális és lenyűgöző. Úgy vélem, ez a feldolgozás mindenki számára élmény lehet, függetlenül attól, hogy ismeri vagy sem az eredeti verziót. Gyerekeknek pedig kimondottan ajánlom. Kicsiként én tutira rajongtam volna egy ilyen jópofa, ritmusos, humoros, szuper rímpárokkal dolgozó, könnyen befogadható és fülbe(fejbe)mászó meséért. Kicsit sajnálom is, hogy nem lett hosszabb, mert én úgy olvastam volna tovább is...


Pontszám: 5/4
Kedvenc szereplő: Diótörő
Kedvenc jelenet: az utazás
Negatívum: picit lehetett volna hosszabb
Borító: 5/5
Sorozat: -
Megtetszett? Vidd haza!




Nyereményjáték


Mostani játékunkban mi is diót fogunk törni! Minden állomáson találtok egy-egy képet különféle diófajtákról, a ti feladatotok pedig, hogy - miután a fejeteket törtétek- beírjátok a fajta nevét a rafflecopter-doboz megfelelő helyére!
Figyelem, a kiadó csak magyarországi címre postáz; a nyertesnek 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, ellenkező esetben automatikusan újat sorsolunk!






Nézzetek be a többi állomásra is

12/13 Könyv és más
12/17 Fanni’s Library
12/19 Dreamworld
12/20 Spirit Bliss Sárga könyves út
12/21 Nem félünk a könyvektől!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése